Spor otomobilin performansını lüks bir otomobilin konforuyla harmanlamayı amaçlayan yeni Porsche Panamera, ekim ayından itibaren Türkiye pazarına sunulacak. Panamera’nin 4S Diesel modeli, şu anda dünya genelinde satılan en hızlı seri üretim dizel otomobil unvanını da eline geçirdi. 8 silindirli, 422 beygir gücündeki dizel motora sahip Porsche Panamera 4S Diesel, sıfırdan 100 km/s hıza 4.5 saniyede ulaşıp, 285 km/s son hız yapabiliyor.
Yeni Porsche Panamera, yeniden düşünülen ve geliştirilen bir Gran Turismo. Panamera’nın ikinci nesli, lüks sınıfta performans simgesi olmaya hazırlanıyor. Bu dönüşümde, Porsche, en ince ayrıntısına kadar yeniden geliştirilen ve tasarlanan dört kapılı bir otomobille birlikte Panamera konseptini de sistemli bir şekilde ileriye taşıyor. Yeni Panamera’nın motorları ve şanzımanı yeniden tasarlandı, şasisi daha da mükemmel hale getirildi ve ekran ile kontrol konsepti geleceğe uygun olarak yeniden yorumlandı. Yeni Panamera ayrıca, arka aks yönlendirme, aktif dönüş dengeleme ve üç odalı hava süspansiyonu gibi yeni özelliklerle iddialı spor otomobil ile konforlu seyahat araçları dünyası arasındaki sınırları daraltıyor.
Çok daha dinamik çizgilerle 911 tasarım dili
Görsel olarak, Panamera’nın benzersiz konsepti yeni etkileyici tasarımına da yansıyor: Şüphesiz bir Panamera, şüphesiz bir spor otomobil, dinamik orantılar, vurgulu omuzlar, atletik kanatlar ve arkada 20 mm daha alçak olan olağanüstü hızlı tavan çizgisiyle. Bu tipik Porsche çizgileri, Porsche’nin tasarım ikonu 911 ile de tarz açısından bir bağ kuruyor.
Tipik Porsche iç mekanı, yeni Panamera’da gelecek için yeniden yorumlandı. Siyah panel yüzeyler ve interaktif ekranlar, otomobili kontrol etmek için gereken pratik özellikleri akıllı telefon ve tabletlerinkine benzer kolay ve sezgisel kullanıcı ara yüzüyle birleştiriyor. Klasik sabit tuşlar ve konvansiyonel göstergeler, önemli ölçüde azaltıldı. Bunların yerine dokunmaya duyarlı paneller ve sürücünün yanı sıra hem ön hem arkadaki yolcular için büyük avantajlar getiren yeni Porsche Advanced Cockpit’te ön plana çıkan kişiye özel ayarlanabilir ekranlar aldı. Sayıları önemli ölçüde artırılan iletişim, kolaylık ve asistan sistemlerine rağmen farklı işlevler artık daha kolay ve sezgisel kullanılabilir hale getirildi. Porsche Advanced Cockpit, tutkuya yer bırakırken, analog dünyayı hareketliliğin dijitalliğine dönüştürüyor. Gösterge panelinin ortasında yer alan takometre, 1995 Porsche 356 A’ya bir saygı duruşu niteliğinde.
Çok güçlü ve doygun sesli yeni V6 ve V8 çift turbo motorlar
Porsche, sadece güçten daha fazlasını sunarak etkileyici olmayı her zaman başarırken, verimliliğe de eşit derecede önem verdi. Bu formülü yeni bir düzeye çıkarmak için Panamera’nın motorlarının ikinci nesli yeniden tasarlandı. Hepsi daha da güçlü hale getirilirken, yakıt ekonomisi de önemli ölçüde artırıldı ve emisyonlar azaltıldı. Lansmanda üç yeni çift turbo doğrudan enjeksiyonlu motor seçeneğiyle birlikte geliyor: Panamera Turbo, Panamera 4S ve Panamera 4S Diesel. Aralarında ilk kez dizel seçeneğinin de yer aldığı bu motorların tamamı, sürekli dört çeker sürüş sistemi ve yeni sekiz vitesli Porsche çift kavramalı şanzımanla (PDK) eşleşebiliyor. Panamera Turbo’da 404 kW / 550 hp güç üreten V8 benzinli motor; Panamera 4S’te ise 324 kW / 440 hp güç üreten V6 benzinli motor yer alıyor. 310 kW / 422 hp güç üreten bir V8 olan Panamera 4S Dizel, güçlü bir ses ve azami 850 Nm tork üretiyor.
Yarış pistine çıkabilecek lüks büyük otomobil
Yeni Panamera’nın genel konseptine uygun olarak, şasi de lüks büyük otomobil konforunu gerçek bir spor otomobilin performansıyla birleştiriyor. Tüm bunlara, etkileyici temel tasarımı; Porsche Aktif Süspansiyon Yönetimi’ne (PASM elektronik tampon kontrolü) sahip yeni üç oda teknolojili adaptif havalı süspansiyon, Porsche Torque Vectoring Plus’a (PTV plus) sahip iyileştirilmiş Porsche Dinamik Şasi Kontrolü Spor (PDCC Sport) ve aktif dönüş stabilizasyonunun yanı sıra elektromekanik direksiyon sistemi gibi opsiyonel yenilikçi sistemlerle destekleyerek ulaşıldı. Entegre 4D Şasi Kontrol sistemi, tüm şasi sistemlerini gerçek zamanlı olarak analiz edip, yeni Panamera’nın yol performansını da iyileştiriyor. Porsche, 918 Spyder ve 911 Turbo’da uyarlanan yeni bir özellik olarak, spor otomobilin direksiyon hassasiyeti ve yol tutuşunu arkadan çekişli Grans Turismo otomobiller sınıfına getiriyor. Fren performansı da ayrıca iyileştirildi.
Yeni nesil asistan sistemleri
Panamera’da otomobili sürerken hayatı daha kolay ve güvenli kılan çok sayıda standart ve opsiyonel asistan sistemleri yer alıyor. Yeni sistemlerin en önemlileri arasında, termal görüntü kamerası kullanarak insan ve büyük hayvanları tespit eden ve kokpit içinde renkli uyarı veren gece görüş asistanı yer alıyor. Opsiyonel 84 görüntü noktasına sahip yeni LED matriks farlar tercih edilirse, kısa farların görsel aralığının ötesinde olan insanlar, bilgisayarlı sürüş koridoru içerisinde olmaları halinde kısa süreli olarak aydınlatılıyor ve sürücünün daha da hızlı tepki vermesi sağlanıyor. Yeni gece görüş asistanı, kritik durumların önceden önlenmesine yardımcı olan asistan sistemlerinden birisini oluşturuyor. Yol boyunca çok daha ileriyi görmek için adaptif hız sabitleyiciyi de içeren yeni Porsche InnoDrive kullanılıyor. Navigasyon verisi ve radar ile video sensorlarından gelen sinyallere göre, bir sonraki üç kilometrelik mesafe için en uygun hızlanma ve azalma oranlarının yanı sıra vites seçimleri ile sürüklenme aşamalarını hesaplayıp devreye alıyor. Bunu yaparken, bu elektronik yardımcı pilot, otomatik olarak virajları, inişleri ve hız sınırlarını hesaba katıyor.
Yeni motorların ayrıntıları: daha fazla güç, daha iyi yakıt tüketimi
Panamera’da yeni, güç ve yakıt verimliliğine sahip V6 ve V8 turbo motorlar yer alıyor. Bunların tamamında geliştiricilerin jargonunda “with the hot sides inward” olarak bilinen özel konsept tasarım karakteri yer alıyor. Bu, yeni Panamera motorlarının turboşarjlarının silindir yataklarının V’sinin merkezinin içine doğru yerleştirildiği anlamına geliyor. Bu merkezi turbo tasarım çok sayıda faydayı da beraberinde getiriyor. Motorlar böylece daha kompakt bir hale gelirken, daha alçak yerleştirilmeleri de mümkün oluyor. Bu da otomobilin ağırlık merkezinin üzerinde olumlu bir etki yaratıyor. İki turboşarj arasındaki kısa yollar ve ateşleme odaları eş zamanlı olarak enerji üretiyor. Sport Response Düğmesiyle opsiyonel Mod Anahtarı kullanılarak motorun tepkisi de artırılabiliyor. İlk olarak Porsche 918 Spyder’da kullanılan Mod Anahtarı, direksiyon üzerinde sezgisel olarak kullanılabilen döner bir halka ile çalıştırılıyor ve bu halka ile dört sürüş modundan (Normal, Spor, Spor Plus veya Kişisel) biri tercih edilebiliyor. Bu halkanın ortasında ise Sport Response Düğmesi yer alıyor. Tek bir düğmeye basarak Panamera’nın azami gücünün potansiyeli açığa çıkarılabiliyor.
İlk etapta, Panamera Turbo, bu model serisinin en güçlü benzinli motoruna sahip. 4.0 litrelik çift turbo V8 motoru, 404 kW / 550 hp (5.750 d/d’de) güç ve azami 700 Nm (1.960 ve 4.500 d/d arasında) tork üretiyor. Önceki modele kıyasla 30 hp daha fazla güce sahip ve azami torku da 70 Nm artırılırdı. Sekiz silindirli motoru, Panamera Turbo’yu saatte 100 kilometre hıza 3,8 saniyede çıkarıyor, Sport Chrono Paketi ile bu süre 3,6 saniye oluyor. Porsche, saatte 306 kilometre azami hıza sahip. Bunlar, 3,6 kg/hp güç ağırlık oranıyla motorun Panamera’yı nasıl da kolayca harekete geçirebildiğini gösteren rakamlar. Bu olağanüstü performans rakamlarına rağmen yakıt tüketimi de önceki modele kıyasla 100 kilometrede 1,1 litreye varan düşüşlerle 9,3-9,4 litre seviyesinde (Yeni Avrupa Sürüş Döngüsü veya NEDC). Bu rakamlar kilometre başına 214-212 gram CO2 emisyonuna denk geliyor.
Porsche, V8’in yanma odalarına basınçlı hava sağlamak için karmaşık ikiz sarmal turboşarjlar kullanıyor. Birbirinin zıt yönünde dönen iki şarj ünitesi, çok düşük motor hızlarında bile azami tork rakamları üretiyor. Panamera Turbo, motorunda yeni adaptif silindir kontrolünün yer aldığı ilk Porsche olma özelliğini de taşıyor. Kısmi yükle seyahat sırasında sistem, sekiz silindiri geçici ve hiç hissettirmeden dört silindirli motora dönüştürüyor. Bu da dört silindirli fazlarda gereken güç miktarına bağlı olarak yakıt tüketiminde yüzde 30’lara varan düşüşler sağlıyor.
Panamera 4 S 440 HP güce sahip
Panamera 4S’in 2,9 litre V6 çift turbo motoru, 324 kW/440 hp (önceki modelden 20 hp daha yüksek) azami güç üretiyor ve bunu da nominal motor hızının hemen üstünde olan 5.650 d/d’de yapıyor. 1.750 ve 5.500 d/d’de yeni altı silindirli motor, sürüş akslarına 550 Nm (30 Nm daha fazla) güç veriyor. Panamera 4S saatte 100 kilometre hız yalnızca 4,4 saniyede ulaşıyor (Sport Chrono Package ile 4,2 saniye). Saatte 289 kilometre azami hızla, bu Porsche saatte 300 kilometre sınırına yaklaşıyor. NEDC kombine yakıt tüketimi 100 kilometrede 8,2-8,1 litre (186 – 184 g/km CO2). Panamera 4S’in ilk nesline kıyasla bu rakam, 100 kilometrede 1 litre ya da yüzde 11 yakıt tasarrufu anlamına geliyor. Panamera Turbo’nun sekiz silindirli motoru gibi, Panamera 4S’in altı silindirli motoru da ayrıca yanma odasında yer alan benzin doğrudan enjeksiyon enjektörlerine sahip. Enjektörün bu konumu, en uygun yanma, azami verimlilik ve çok iyi motor yanıtı sağlıyor. 4S ve Turbo’da da ayrıca olağanüstü dolgun ve gerçek ses yer alıyor.
Dizel motorla çalışan en hızlı seri üretim otomobil
Yeni Panamera, ilk kez sürekli dört çeker sürüş sistemiyle birlikte yeni sekiz silindirli motorla sunuluyor. Bir Porsche seri üretim modelinde kullanılan bu en güçlü dizel motor, 310 kW/422 hp (3.500 d/d’de) güç ve 1.000’den 3.250 d/d’ye kadar uzanan motor hızında sabit kalan 850 Nm azami tork üretiyor. Saatte 285 km azami hıza sahip olan Porsche Panamera 4S Diesel, şu anda dünyanın dizel motorla çalışan en hızlı seri üretim otomobili konumunda bulunuyor. Bu Gran Turismo, saatte 100 kilometre hız sınırına 4,5 saniyede (Sport Chrono Package ile 4,3 saniye) ulaşıyor. Bu da 100 kilometrede 6,8-6,7 litre (178 – 176 g/km CO2) kombine yakıt tüketimine denk geliyor. Bu dizel modelde ayrıca, merkezi turbo tasarımına sahip çift turbo şarj da yer alıyor. Ayrıca, ortak ray motorunda (2.500 bar azami enjeksiyon baskısı) sıralı turboşarj bulunuyor. Bu da motorun çalışma durumuna bağlı olarak çift turbo ya da tek turbo olarak çalışmasına olanak tanıyor. Düşük ile orta motor hızlarında egzoz gazının dolaşımı sadece iki turbo şarjdan birine yönlendiriliyor ve bu da gaz pedalının tepkisini iyileştiriyor. Diğer zamanlarda pasif durumda olan ikinci turboşarj motor hızı 2.700 d/d veya daha yüksek bir düzeye ulaşana kadar devreye girmiyor. Her iki turboşarjda da daha önce 911 Turbo da kullanılan değişken türbin geometrisi (VTG) ilkesi kullanıldı.
Yeni tasarımın ayrıntıları: daha da dinamik oranlar
Panamera’nın dış görünüşü de ikinci nesille birlikte daha da keskin hale getirildi. Dış tasarım çok dinamik oranlara göre geliştirildi. Yeni Panamera, 5.049 mm (+34 mm) uzunluğunda, 1.937 mm (+6 mm) genişliğinde ve 1.423 mm (+5 mm) yüksekliğinde. Yükseklikteki hafif artışa rağmen bu dört kapılı otomobil çok daha alçak ve uzun görünüyor. Bunun temel nedeni de oldukça iyi bir baş boşluğunu koruyarak yolcu bölmesinin arka kısmındaki yüksekliğin 20 mm azaltılmış olması. Bu da otomobilin görünümün tamamını değiştiriyor. Aks mesafesi de 30 mm artırılarak 2.950 mm’ye yükseltildi ve bu da otomobilin oranlarının uzatılmasına neden oldu. Ön lastikler, öne doğru getirildi ve burun kısalırken, A sütunu ile ön aks arasındaki mesafeyi gösteren prestij boyutu da artırıldı. Arka tarafın uzatılması ise otomobile daha güçlü bir görünüm kazandırdı. Panamera’nın genişliği yalnızca 6 milimetre artırılmasına karşın birkaç santimetre uzatılmış gibi duruyor. Bu etkiyi, yanlara doğru uzayan ve tamamen yeni bir burun tasarımı ortaya çıkaran A biçimindeki hava girişleri gibi özellikler yaratıyor. Aynı zamanda, radyatör ızgarası üstündeki hassas şekilde tasarlanmış kısım da otomobilin genişliğini vurgulu hale getiriyor. Motor üzerindeki ok şeklindeki kapak, görsel etkiyi, artık çizgileri tamponlara kadar inen konturlu güç kubbesi sayesinde hiç olmadığı kadar öne ve aşağıya taşıyor. Otomobil konseptindeki motorların yeni kompakt yapısı sayesinde ön ucun daha da alçak olması sağlandı. Güç kubbesinin sol ve sağına doğru kapak, tipik bir Porsche tasarımı olarak ön kanatların daha güçlü yansımasına doğru uzanıyor. Ayrıca, üç farklı versiyonu bulunan dört noktalı LED gündüz farlarıyla LED farların görüntüsü de dış görünümü güçlendiriyor.
Tamamen alüminyum gövde
Kaput, bagaj, tavan ve kanatlarda olduğu gibi yeni yan gövde de tamamen alüminyumdan imal edildi ve dinamik tavan çizgisi sayesinde bir spor otomobil siluetini hiç olmadığı kadar iyi ortaya koyuyor. Arkada, bu tavan çizgisi markanın tüm coupe modellerinde yer alan kendine özgü hatları da içeriyor ve karizmatik Porsche hava çizgisine dönüşüyor. Yanal tavan çizgisi üzerinde hassas bir şekilde uygulanan köşeler, ağırlık merkezini görsel olarak aşağı çekiyor. Yan camların görünüşü de yeniden tasarlandı ve arka gövdedeki çizgilerle birlikte görsel olarak devam eden bir yüzeye kavuşturularak, Porsche 911’in tarzını anımsatır bir hale getirildi. Üç boyutluluk, içbükey ve dışbükey yüzeylerde yansıyan ışıkların sert bir gerilim ortaya çıkardığı kapı ve kanatların karakterini belirliyor. Tamamlayıcı tasarım parçaları arasında ön lastiklerin arkasındaki hava çıkış kanalları yer alıyor. Geniş çamurluklar, 19 inç (4S/4S Diesel), 20 inç (Turbo) ve opsiyonel 21 inç alaşımlı jantlar için yeterli alanı sağlıyor.