İlk kez yollara çıktığı 2008 yılından günümüze kadar geçen 8 yılda dünya çapında 1.6 milyon adetlik satışla sınıf lideri olan Audi Q5 tümüyle yenilendi. İkinci neslinde artık Meksika’daki fabrikasında üretilecek yeni Q5, atasının başarısını devam ettirmekte kararlı görünüyor.
Dış tasarımda radikal değişikliklerden kaçınılan yeni Q5’in, teknolojisiyle tümüyle yenilenmiş. İleri teknolojiye sahip dört tekerlekten çekiş sistemi quattro, verimli motorlar, uyarlanabilir amortisörlere sahip havalı süspansiyon kadar, geniş kapsamlı bilgi ve eğlence sistemleri ile sürüş destek sistemleri de yeni Q5’te önemli geliştirmeler olarak öne çıkıyor.
GÜÇLÜ VE TUTUMLU MOTORLAR
Yeni Audi Q5, ülkemiz pazarına 2.0 lt TDI 190 beygir quattro ve 2.0 lt TFSI 252 beygir quattro benzinli motor seçenekleriyle satışa sunulacak. Teknolojisi daha da geliştirilen benzinli motor, 100 km’deki 6.8 lt’lik tüketimiyle ön plana çıkıyor. Yeni model, 2017 yılı ilk çeyrek sonu itibarıyla bayilerdeki yerini alacak. Tüm motor seçeneklerinde yedi ileri vitesli S tronic otomatik şanzıman sunulacak.
Bir önceki nesle kıyasla boyutlarında küçük artışlar olan otomobilin uzunluğu 4.66 metreye, genişliği de 1.89 metreye ulaşmış. Boyut artışına karşın, kullanılan yüksek çekme direncine sahip çelik ve alüminyum karışımının da etkisiyle yeni Audi Q5, ortalama 90 kilogram daha hafifleyerek, tüketim ve performans değerleri daha da iyileştirilmiş. Öncüsü ile kıyaslandığında 10 litre artan bagaj hacmi, arka koltukların kullanım şekline bağlı olarak 550 ile 610 litre arasında değişirken arka koltukların katlanmasıyla bagaj hacmi 1.550 litreye kadar çıkıyor. Yeni Q5’te isteğe bağlı olarak yüksek çözünürlüklü Matrix LED teknolojisine sahip farlar da sunuluyor. Karakteristik Audi özelliği: quattro güç aktarma sistemi. Önden arkaya doğru omuz çizgisi boyunca uzanan hat, yeni Audi Q5’in profilden görünümünü yatay bir şekilde ikiye bölüyor. Şişkin çamurluklar ve kalın kuşaklı çamurluk ağızları dört tekerlekten çekiş sistemi quattro’ya gönderme yapıyor. Ön tasarımda olduğu gibi arka tasarımda da yatay çizgiler genişlik hissini ve görünümü güçlendiriyor. Stop lambaları da isteğe bağlı olarak dinamik sinyal lambalarıyla alınabiliyor. Bütün Audi Q ailesi modellerinde olduğu gibi bagaj kapağı C sütununu sarmalarken, tampon altındaki difüzör eklentisi ise egzoz çıkışlarını içine alıyor.
DONANIM PAKETLERi
Yeni Audi Q5 farklı renk alternatifinin yanı sıra Sport, Design donanım paketleriyle sunuluyor. Donanım paketlerinin her biri farklı bir dış görünümü beraberinde getiriyor. Design donanım paketinde gri kontrast eklentiler yeni SUV’un güçlü karakterini vurgularken Sport donanım paketinde bütün eklentiler gövde renginde boyanıyor. Yeni Audi Q5 aerodinamik konusunda da sınıfının en iyi değerlerine imza atıyor. Aerodinamik açıdan optimize edilen tavanın da etkisiyle 0,30cw rüzgar sürtünme katsayına imza atıyor. Son derece düşük rüzgar gürültüsü kadar, yüksek salınım konforu gibi özelliklerle Audi’nin yeni SUV’u sürücü ve beraberindeki yolcuları sınıfının en iyi kabin içi ses akustiği ile karşılıyor.
Yenilenen iklimlendirme sistemi verimliliği artırıyor. Üç kollu, çok fonksiyonlu direksiyon simidi standart olarak sunulurken direksiyon ısıtması gibi donanımlar isteğe bağlı olarak alınabiliyor. Koltukların donanım alternatifleri ise masaj fonksiyonuna kadar uzanıyor. Gece sürüşlerinde ortamı aydınlatan ambiyans ışıkları 30 farklı renk alternatifiyle benzersiz bir deneyim sunarken, yeni Audi Q5 üst düzey malzeme ve işçilik kalitesiyle dikkat çekiyor. Öncüsü ile kıyaslandığında 10 litre artan bagaj hacmi arka koltukların kullanım şekline bağlı olarak 550 ile 610 litre arasında değişirken arka koltukların katlanmasıyla bagaj hacmi 1.550 litreye kadar çıkıyor. Standart olarak sunulan katlanabilir bagaj zemini, isteğe bağlı olarak sunulan sensörlü otomatik açılan bagaj kapağı veya isteğe bağlı olarak sunulan havalı süspansiyon üzerinden manuel alçaltma gibi zekice çözümler yüklemeyi kolaylaştırıyor.
SANAL KOKPİT ÇOK BAŞARILI
Audi’nin yeni SUV’unun sezgisel kullanım felsefesi üç önemli yenilikle öne çıkıyor. İsteğe bağlı olarak Audi Sanal Kokpiti (Audi Virtual Cockpit) yüksek çözünürlüklü 12,3 inçlik ekranıyla benzersiz bir görsel şölen sunuyor. Sürücü, yuvarlak göstergeli geleneksel görünüm ve navigasyon ekranı veya listeleri ön planda tutan görünüm olmak üzere iki farklı moddan birini tercih edebiliyor. Yine opsiyonel olarak sunulan Head-up-Display ile önemli bilgiler ön cama, doğrudan sürücünün görüş alanına yansıtılıyor.
8.3 INÇ DOKUNMATİK EKRAN EL YAZISINI TANIYOR
Merkezi kumanda sisteminin temel yapı taşını oluşturan MMI (Multi Media Interface) ünitesi vites konsolunda kendine yer buluyor. MMI Touch ve 8,3 inçlik dokunmatik ekrana sahip en üst bilgi ve eğlence sistemi MMI Navigation Plus ile birlikte çevir/bas tipi touchpad devreye giriyor. El yazısını tanımlama özelliğine sahip olan bu sistem aynı zamanda odak yapma gibi tüketici elektroniği dünyasından bilindik özellikleri de destekliyor.
Audi Navigasyon: Kişisel rota asistanı
Tıpkı Q7 ve A4 modellerinde olduğu gibi yeni Audi Q5’te de kişisel rota asistanı kullanıma sunuluyor. Kullanıcının bu özelliği devreye sokması halinde sistem sık sık kullanılan rota ve hedefleri aklında tutuyor ve bu bilgileri park yeri veya saat gibi bilgilerle ilişkilendiriyor. Sistem aktif olduğu müddetçe kullanıcının kullanım tarzını öğreniyor ve bu bilgiler doğrultusunda bir sonraki sürüşte rota planlamasını optimize ediyor. Hesap yaparken en yüksek olasılıklı üç rotayı göz önünde bulunduran navigasyon bunu yaparken varış zamanı ve rota üzerindeki trafik durumunu da değerlendirerek kullanıcıyı alternatif rota seçimi için uyarıyor. Söz konusu fonksiyonu açma veya kapama imkanına sahip olan sürücüye aynı zamanda hafızaya alınan rota ve hedefleri hafızadan silme imkanı da sunuluyor. Fonksiyon devreden çıkarıldığında sistem gidilen rota ve hedefleri kaydetmediği gibi silinmiş veya daha önce gidilmiş rotaları dikkate almıyor.
Sürüş destek ve güvenlik sistemleri
Birçok ileri teknoloji çözümü bünyesinde barındıran yeni Audi Q5 sürüş destek sistemleri noktasında da sınıfına yeni standartlar getiriyor. Verimlilik Asistanı sürücüyü yakıt tasarrufu noktasından desteklerken Adaptive Cruise Control (ACC) yoğun trafikte sürüşü kısmen ele alıyor. Audi Active Lane Assist aracın istem dışı olarak şerit dışına çıkmasını önlerken, Mesafe Takip Uyarı sistemi güvenli takip mesafesini koruma noktasında sürücüyü destekliyor. Kavşak Asistanı, Araçtan İnme Asistanı, Engel Aşma Asistanı ve Kör Nokta Asistanı sürüş güvenliğini artıran diğer önemli yenilikler olarak öne çıkıyor. Standart olarak sunulan Pre-sense City özelliği sürüş yönündeki yaya ve araçların risk yaratması halinde sürücüyü uyarırken sistemde tanımlanan güvenlik sınırlarının aşılması halinde otomatik olarak acil durum freni yapıyor.
Güçlü ve verimli: TDI ve TFSI motorlar
Yeni Audi Q5 TDI ve biri TFSI olmak üzere iki farklı motor seçeneğiyle yollara çıkıyor. Güçleri artan motorların yakıt tüketimi ise önemli oranda düşmüş durumda. Daha da geliştirilen 2.0 TFSI motor 252 HP güç üretiyor ve 100 km’de 6,8 litre yakıtla yetinip 154 gr/km CO2 salımı gerçekleştiriyor.
Çok yönlü ve verimli: güç aktarımı
Yedi kademeli S tronic otomatik yeni SUV’un güç aktarma organları baştan aşağı yenilendi. Otomatik şanzımanlarda sunulan süzülme fonksiyonu yakıt ekonomisine katkı sağlıyor. Sürücü süzülme fonksiyonunu vites kolundan veya direksiyon üzerindeki vites değiştirme kulakçıklarından kumanda edebiliyor. Her iki uygulamada da sinyal aktarımı tamamen elektronik gerçekleştiriliyor. Bünyesinde birçok önemli teknolojiyi barındıran yeni quattro ihtiyaç olmayan sürüş şartlarında arka aksı devreden çıkartıyor ve gerekli olduğunda ise otomatik olarak devreye sokuyor. Bu yeni yapı sürüş güvenliği ve sürüş dinamizminden taviz vermeden verimliliği arttırıyor. Gerek önden çekişli gerekse de quattro versiyonlarda her bir tekerleğe bağımsız olarak müdahale eden tork dağılımı yol tutuş noktasında son müdahaleyi yapıyor. Söz konusu akıllı yazılım sürüş güvenliğinden ödün vermeden dinamik, net ve kontrollü bir sürüş deneyimini beraberinde getiriyor.
Birbirine zıt özellikleri harmanlıyor: Yürüyen Aksam
Yeni Audi Q5 prensip olarak birbirine tamamen zıt olan sürüş özelliklerini aynı potada eritiyor: sportiflik ve konfor. Bu başarıda yeni beş kollu aks ve yeni elektromekanik direksiyon sisteminin çok büyük payı bulunuyor. İsteğe bağlı olarak sunulan dinamik direksiyon sistemi sürüş hızına ve direksiyon açısına bağlı olarak direksiyon tur oranını ayarlıyor. Audi, yeni Q5’te iki farklı süspansiyon sistemi sunuyor. Ayarlı amortisörlere sahip yürüyen aksam sürücüye Audi Drive Select üzerinden konfor ve dinamik olmak üzere amortisör sertliğini ayarlama imkanı sunuyor. Yeni Adaptive Air Suspension sadece amortisörleri ayarlamakla kalmıyor, aynı zamanda karoser yüksekliğinin beş farklı seviyede ayarlanmasına imkan tanıyor. Farkı teknik yapı elemanlarına müdahale eden ve standart olarak sunulan Audi Drive Select sürücüye yeni farklı sürüş modundan birini seçme imkanı tanıyor. Lift/offroad ve allroad olmak üzere iki yeni sürüş modu yeni Audi Q5’in arazi yeteneklerini daha da ön plana çıkartılıyor.
AUDI’DE SUV’UN PAYI ARTIYOR

Premium segmentte ilk on aylık dönemde, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,62’lik daralma yaşandığını, buna karşılık Audi markasının yüzde 7,3‘lük bir büyüme gerçekleştirdiğini vurgulayan Gino Bottaro, “Yeni A4’ün de katkısıyla 10 ayda 15 bin 824 adetlik satış rakamına ulaştık. Yılı 20 bin adedin üzerinde kapatmayı hedefliyoruz. SUV satışlarımız da yüzde 25.5 artış gösterdi. Önümüzdeki yıl yeni Q5 ile birlikte bu oranın daha da yükselmesini bekliyoruz“ dedi. Yeni Q5’in, Audi’nin marka değerlerini çok yönlü ve güçlü bir şekilde temsil ettiğini söyleyen Audi Marka Genel Müdürü Gino Bottaro, “Türkiye’de tüm iş süreçlerinde geleceğin trendi olarak kabul edilen dijitalleşmeyi hayata geçiren ilk ülke olduk, Bu anlamda küresel ölçekte örnek gösteriliyoruz“ diye konuştu.
SÜRÜŞ İZLENİMİ
Audi Q5’i yenilerken mühendisler markanın bütün birikimini aktarmak için yoğun çaba harcamışlar. Sade ancak modern hatlara sahip tasarım aracın şıklığını yükseltirken, radikal farklılıkların yapılmaması artık bir Alman ekolü olarak kendisini hissettiriyor. Yeni Audi Q5, iç mekan tasarımında sedan kardeşi A4 ile büyük benzerlikler taşıyor. Temiz ve kullanışlı hatlar aynı A4’te olduğu gibi Q5’e de aynen aktarılmış. Otoyol kullanımında son derece sessiz, hem benzinli hem de dizel motorlarda hızlanmaya hazır ve atak yapı sergileyen otomobilde çok sayıda destek sistemi görev yapıyor. Adaptif takip başta olmak üzere sistemlerin kullanımı basit ancak çok etkili. İç mekanda kullanılan malzeme ve işçilik kalitesi etkileyici olan aracın güvenlik, konfor çıtası da önemli derece yükseltilmiş. Her ne kadar kullanıp ömrü boyunca araziye pek girmeyecek olsa da, Q5 bu alanda da hiç yabana atılacak bir araç değil. Asfalt lastikleriyle girilen arazide bile çok etkili performans sergileyen aracın en büyük yardımcısı havalı süspansiyon sistemi ve gelişmiş quattro sistemi. Akıllı sistemi sayesinde çekişi dört tekerlek arasında gerekli şekilde dağıtan sistem, arazide de çok etkili. Gerektiğinde yüzde 100 arkadan itişe kadar değişim yapabilen sistem, kum, çamur, kar ve buz gibi zorlu zeminlerde sürücüsüne güven veriyor. Ayarlanabilir yeni havalı süspansiyon sistemi de aracın karakterini kulanım amacına ve ortamına göre şaşırtıcı şekilde değiştiriyor. Sert tümseklerden zemine düşerken bile zıplamaları, sert sarsıntıları önleyen sistem, konforu her ortamda başarıyla koruyor.
Ülkemize 2017 ilk çeyrekte gelecek Q5, 2.0 lt dizel ve benzinli motorlarla satılacak. Almanya’da yüzde 19 KDV dahil satış fiyatı 45 bin eurodan başlarken, ülkemizde yeni ÖTV oranlarıyla birlikte araca yüzde 110 ÖTV uygulanacak. Bu da satış fiyatını 300-350 bin TL seviyelerine getirecek.