Avrupa ve özellikle Amerika pazarları son yıllarda otomobil satışları açısından doygunluğun zirvesini yaşıyor. Premium markalar arasında rekabet derinleştikçe, yeni pazar arayışları da artıyor. Otomotivde büyüme planlarını Çin pazarı üzerine yapan dünya markaları, riskler içermeye başladığından, alternatif arayışlarına girdiler. Almanya’nın önde gelen iki premium markası BMW ve Mercedes’le, Duisburg merkezli otomotiv araştırma şirketi CAR Enstitüsü üst düzey yöneticileri alternatif pazarlar içinde yılda 2 milyon adetlik binek otomobil pazarı potansiyeliyle Türkiye’nin dikkat çektiğini dile getirdiler. Alman markaları Türkiye’yle birlikte, Uzak Asya, Kuzey Afrika ülkeleri ve İran’ın potansiyelini masaya yatırıp, bu pazarlarda büyümenin yollarını araştırıyor.
İRAN İTALYA’YI SOLLAYACAK
Duisburg Merkezli CAR Enstitüsü adına konuşan Ferdinand Dudenhofer, bu yıl 1 milyon 130 bin aracın satılmasının beklendiği İran’ın 2020 yılındaki potansiyelinin 1 milyon 600 bin araç olduğunu, bunun da bugünkü İtalya pazarına eşdeğer bir büyüklük olduğunu vurguladı. BMW Başkanı Harald Krüger marka olarak henüz İran pazarıyla ilgili bir kararlarının olmadığını, ancak sadece Çin’in büyümesine dayalı bir büyümenin de sağlıklı olmadığı için alternatif pazarlara yoğunlaşmak gerektiğini dile getirdi. Daimler ise İran’la yeniden çalışmak için girişimlere başladı bile. İran’ın batıya hızlı bir şekilde yeniden entegre olacağının sinyallerinin verilmesiyle, Mercedes’in 2007 yılına kadar işbirliği içinde olduğu, İran Khodro Grubu şirketlerinden Setareh ile binek otomobillerinin İran distribütörlüğü konusunda anlaşmaya varmak üzere olduğu konuşuluyor.
TÜRKİYE 2 MİLYON OLACAK
Daimler Başkanı Dieter Zetsche, Cenevre Otomobil Fuarı’nın başlamasından kısa bir önce yaptığı bir konuşmada, yeni açılan pazarlarda somut imkanlar olduğunu gördüklerini belirtmişti. Türkiye’nin şu anda binek otomobilde potansiyelinin çok altında bir pazara sahip olduğunu belirten Zetsche, “Türkiye’de geçen yıl 730 bin otomobil satıldı, bu rakam ülke potansiyelinin çok altında” dedi. Duisburg Merkezli CAR Enstitüsü temsilcisi Ferdinand Dudenhofer ise Türkiye’nin yılda 2 milyon adet otomobilin satıldığı bir pazar potansiyeline sahip olduğunu vurguladı.
BİN BEKLENİRKEN 30 BİN ADET SATIŞ
Mercedes Başkanı Dieter Zetsche, “ Kısa bir süre öncesine kadar yerli markaların çok güçlü olduğu Güney Kore’de acaba yılda 1000 adet otomobil satabilir miyiz diye düşünüyorduk, bugün bu ülkede yılda 30 bin araç satıyoruz. Tıpkı bu ülke gibi, Premium araçlarının hiç şansının olmadığı düşünülen Hindistan’da da bugüne dek görülmemiş fırsatlar olduğunu görebiliyoruz” açıklaması yaptı.