Son yıllarda model yelpazesini neredeyse tamamen yenileyip genişleten, 2018 yılı için koyduğu hedeflerin büyük bölümünü, zamanından daha önce gerçekleştiren Skoda, aynı zamanda köklü geçmişinden ilham alarak geleceğini tasarlıyor.
120 yılı aşan tarihiyle en eski otomobil üreticilerinden biri olan Skoda, yeni modellerinde de bu ruhu koruyarak markaya yeni değerler ekliyor. Tarihiyle otomobil sektörüne damga vuran Skoda, en eski markalardan biri olmasının yanı sıra sahip olduğu muazzam geçmişi, onu dünyanın en zengin geleneklere sahip otomobil üreticisi yapıyor.
Kalbi Mlada Boleslav’da atan Skoda, hem müzesi hem de dünyanın en modern üretim tesisiyle birlikte giderek daha güçlü bir global marka haline geliyor. Radikal ve dikkat çekici modeller üretmesiyle birlikte tarihinden de her zaman ilham alan Çek marka, bu geçmişi yaşatmaya devam ediyor. Tüm dünyadan ziyaretçileri Mlada Boleslav şehrine çeken marka, adeta kendine ait bir otomobil laboratuvarıyla geçmişi ve bugünü buluşturarak, geleceğin modellerini geliştiriyor.
1905’ten bu yana 12 milyondan fazla üretim: Mlada Boleslav Fabrikası
Çek üretici Skoda’nın “üretimdeki kalbi” olarak tanımlanan Mlada Boleslav fabrikası, halen bu özelliğini sürdürüyor. 100 yıldan fazla bir geçmişe sahip olan, bugüne kadar sürekli yenilenip genişletilen fabrikada, 1905 yılından bu yana 12 milyon adetten fazla araç imal edildi. Markanın kurucuları Laurin ve Klement’in bisiklet üretimi yaptığı küçük bir tesis olarak hayatına başlayan Mlada Boleslav fabrikası, otomotiv endüstrisinin en önemli ve güçlü tesislerinden biri.
“Vaclav Klement Yolu” üzerindeki fabrikada 20 binin üzerinde kişi çalışırken, sürekli yatırımlarla birlikte, kapasite de katlanarak günde 1.200 adede ulaşmış durumda. Volkswagen Grubu ile Skoda birlikteliğinin başladığı 1991 yılından bu yana tamamen yenilenip gelişen fabrikaya, 2012’de yapılan yatırımlarla yeni bir gövde hattı ve tam otomatik boyahane eklenirken, 2013’te yeni çevre dostu pres hattı yapılmış. Bir diğer yeni pres hattının ise, 2017 başlarında hizmete alınması planlanıyor. Halen Octavia, Octavia Combi, Fabia, Fabia Combi, Rapid ve Rapid Spaceback üretimlerinin yapıldığı fabrika bununla birlikte Skoda ve VW Grubu markaları için benzinli motorlar, vites kutuları da imal ediliyor. Çek Cumhuriyeti’nde iki tesisi daha bulunmasına ve Çin, Rusya, Hindistan gibi ülkelerde de üretim yapılmasına karşın, Mlada Boleslav, Skoda’nın tüm dünyadaki üretiminin “yüzde 50”sini gerçekleştirdi. Skoda’nın Çek Cumhuriyeti’ndeki diğer iki tesisi ise Kvasiny ve Vrchlabí. Kvasiny, Superb, Superb Combi ve Yeti üretimini, Vrchlabí ise çift kavramalı DSG vites kutularını imal ediyor.
Bununla birlikte 9 saat gövde, 8 saat boya ve 4 saat son montaj işlemleri sonucunda bir aracın sıfırdan toplam üretim süreci 1 gün içerisinde gerçekleştiriliyor. Fabrikanın üretim kapasitesi ise yıllık 600 bin araç.
Skoda’nın tüm geçmişi bir arada: Skoda Müzesi
Her geçen gün genişleyen ve farklılaştırılan Skoda Müzesi, markanın eşsiz modellerinden oluşan koleksiyonunun yanı sıra “Skoda Arşivi” ile de geçmişten geleceğe köprü kuruyor. 2012 yılında ciddi anlamda yenilenen ve konseptinde değişikliğe gidilen müze, sadece Çek Cumhuriyeti’ndeki ziyaretçilere değil, Google Street ile tüm dünyaya, üstelik de 7/24 açık.
1800 metrekarelik Skoda Müzesi’nde, seri üretim otomobillerden yarış araçlarına, prototiplere, motorlara, motosiklet ve bisikletlere kadar markanın tarihinde yer edinmiş 340 farklı parça bulunuyor. Bunlar arasında Skoda’nın ilk ürettiği model olan “Voiturette A”, “L&K-Skoda 110”, Skoda 860, Skoda Superb 4000 ve Skoda 1101 Tudor Cabriolet gibi otomobiller var. Motorsporlarında markanın adını zaferle yazdırmış Skoda Popular Sport ‘Monte Carlo’, Skoda 1000 MB, 130 RS ve Fabia Super 2000 yarış otomobilleri de yerini alırken, ziyaretçiler, Skoda VisionD gibi konsept otomobilleri de görebiliyor.
Müze binası dahilinde yer alan ve 1950’lerde kurulan “Skoda Arşivi” ise, 1894’ten itibaren şirket tarihinin önemli belgelerine ev sahipliği yapıyor. Laurin ve Klement arasında şirketin kuruluşuna ilişkin imzalanmış anlaşmanın da yer aldığı arşivde, benzer tüm anlaşma ve belgeler, toplantı tutanakları, posterler, bisikletten otobüslere kadar farklı ürün ve konseptlere ilişkin teknik çizimler, dokümanlar, hatta modellere ait renk katologları bile burada arşivlenmiş. Halka da açık olan arşiv, dileyenlere bazı tarihi belgelerin “benzerlerini” ya da kopyalarını hazırlayabiliyor.