Uzun süredir konuşulan ve emisyon oranına göre alınacak yeni vergilerin devreye alınması beklenirken, hibrit, doğalgaz ve hidrojenli araçlar için de vergi indirimi yapılması planlanıyor.
Radikal değişiklikler içeren ve onaylanan yeni Türkiye Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planına göre çevreci otomobiller desteklenirken, egzoz emisyonlarına dayalı yeni bir vergi sistemi devreye alınıyor. İlki mayıs 2011’de imzalanan Otomotiv Strateji Belgesi’nin ikincisi de Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlandı. Onaylanan ve sektörün 2019’a kadar yol haritasına çizen yeni Eylem Planı radikal uygulamaları da beraberinde getirecek.
Yerli otomobilin üretilmesi için her türlü desteği getiren plana göre vergilendirme sisteminde de köklü değişiklikler geliyor. Bugüne kadar sadece motor hacmi üzerinden alınan ve yüzde 145’e kadar yükselen ÖTV dışında, yeni plana göre emisyon oranlarına dayanan yeni bir sistem daha kurulması planlanıyor. Egzoz salımına göre uygulanması beklenen vergi dışında, hibrit ve elektirkli otomobillere de destekler devreye girecek.
AZ KİRLETEN AZ ÖDEYECEK
Ülkemizde sıfır kilometre otomobillerden alınan standart KDV dışında, fiyat üzerindeki asıl yükü belirleyen ÖTV oranı, sadece motor hacmiyle ilişkili. Yeni düzenlemeyle birlikte egzoz salımı düşük çevreci araçlar desteklenirken, çevriyi kirleten ve emisyon oranları yüksek araçlardan kademeli olarak daha yüksek vergi alınması bekleniyor.
HİBRİT VE HİDROJEN DESTEKLENECEK
Şu andaki uygulamaya göre elektrik ve klasik motorları birlikte kullanan hibrit araçlara yönelik herhangi bir vergi avantajı sunulmayan ülkemizde yeni yol haritasıyla birlikte bu durumun da değişmesi planlanıyor. Hibrit araçlar için vergi desteği eylem planına koyulurken, ilk kez hidrojen yakıtlı araçlar için de destek verilip, daha önce özendirilmeyen doğalgazlı araçlar için de kullanımın yaygınlaştırılması hedefleniyor.
DOĞALGAZ LPG’YE ALTERNAFİF OLARAK GÜNDEMDE
Yasal ve teknik altyapısı hazır olmasına rağmen Türkiye’de doğalgazlı (CNG) araç sayımız belediyeler dışında yok. Vergi kayıplarının önüne geçmek için dolum tesislerinin kurulumunu özendirmeyen uygulamalar yüzünden kullanılamayan doğalgaz, bu kez araçların deposuna girecek gibi görünüyor. Kabul edilen eylem planında CNG’li araçların kullanımının yaygınlaşması için gerekli mevzuat ve fiziki altyapı çalışmalarının yürütüleceği de öngörülüyor.
YERLİ OTOMOBİL ANA HEDEFTE

Yeni yol haritasında, “Yerli marka araç üretimi için gerekli altyapıyı oluşturmak, sektörün rekabet gücünü artırmak, içten yanmalı motor üretiminin teşvik edilmesi amacıyla mükemmeliyet merkezi kurulması öncelikle hedef olarak belirtiliyor. Ayrıca üretilecek yerli araçların kamu alımlarında öncelikli olarak tercih edilmesinin sağlanması da vurgulanıyor. Eylem planına göre, araç tip onay, tasarım doğrulama, dayanım, yol ve araç testleri yapılması için “Otomotiv Test Merkezi” kurulması öncelikli hedef olarak belirtilirken, ülkemizde üretilmesi büyük önem arz eden aksam ve sistemler belirlenecek, söz konusu parçaların üretimi “Ulusal Odak” projesi adı altında destekleneceği belirtiliyor.
BÜROKRASİ AZALACAK
Yeni planda sektör için büyük önem taşıyan bürokratik engellerin aşılmasında da hedefler bulunuyor. Bürokrasinin azaltılması ve sektöre yönelik faaliyetlerin etkinliğinin artırılması amacıyla otomotiv sektörünü ilgilendiren iş ve işlemlerin tek elden yürütülmesi için çalışmalar yapılacağı, otomotiv sanayinin ihtiyaçlarına yönelik uygulamalı araştırma merkezlerinin kurulacağı belirtiliyor.