Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, Türkiye’yi tanıyan, Türkiye’nin dinamiğini bilen ve potansiyeline inanan yatırımcının yatırımlarına devam ettiğini belirterek, “Olağanüstü halde pazarın 1 milyonun altına düşmemesi için olağanüstü gayret sarf ediyoruz.” dedi. 2016’nın ilk yarısını değerlendiren ve yılın ikinci yarısı için hedeflerini paylaşan Özkök, Türkiye’de otomotiv yatırımı olan markaların 15 Temmuz’dan sonra da Türkiye’ye ve Türk ekonomisine güveninde sorun oluşmadığını söyledi. Türkiye’nin çok büyük bir tehlikenin eşiğinden döndüğünü ancak şu anda her şeyin kontrol altında olduğunu anımsatan Özkök, “Bir daha da tekrarlanmasını istemiyoruz. Milli iradeye karşı olan her türlü girişimin karşısındayız.” diye konuştu.

Özkök, ekonomiyi bir an önce hareketlendirmenin gerekliliğine işaret ederek, yılın ilk 6 ayını çok iyi rakamlarla kapattıktan sonra her göstergenin kendileri için yeşil sinyaller verdiğini anlattı. 15 Temmuz’dan itibaren baş aşağı doğru inmeye başladıklarını dile getiren Özkök, “Kısa vadede çok hızlı bir şekilde önlem alıp tekrar ekonomiyi hareketlendirmemiz lazım. Türkiye’de otomotiv yatırımı olan markaların bu olaydan sonra da Türkiye’ye ve Türk ekonomisine güveninde sorun olmadı. Yatırım iştahlarında ve kararlılıklarında devam ediyorlar. Başta Nissan olmak üzere Türkiye’deki markaların Türkiye’ye bakışında hiçbir şey değişmiş değildir.” ifadelerini kullandı.
HERGÜN MERKEZLE KONUŞUYORUZ
Özkök, 15 Temmuz’dan itibaren Nissan Global’le de devamlı iletişim halinde bulunduğunu belirterek, “Onlara içinde bulunduğumuz durumu, ekonomik yapıyı ve ne şekilde gelişmeler olduğunu aktarıyorum. Her gün telekonferanslarımız oluyor ve her defasında ‘Arkanızdayız. Desteğe ihtiyacınız var mı? Ne gerekiyorsa yaparız’ diyorlar. Çünkü Türkiye çok önemli bir pazar. Dolayısıyla Türkiye’ye yatırım yapmış markalar da bizim arkamızdadır, buraya inançları ve güvenleri tamdır.” dedi. Sinan Özkök, toplam pazarın ilk 6 ayda yüzde 1,5 artış gösterirken, Nissan’ın 2015’teki 11 bin 191 adetlik satış hacmini 13 bin 822 adede taşıyarak yüzde 24 artış gösterdiğini bildirdi. Özkök, haziran sonu performanslarıyla ilk 15 marka arasında en fazla büyüme gösteren marka konumunda bulunduklarını vurguladı. Geçen senenin ilk 6 ayına göre pazar paylarını ve adedini artırdıklarını kaydeden Özkök, şu bilgileri verdi: “Navara ve Pulsar modellerimizin de katkısıyla pazar payımız yüzde 3,2 oldu. SUV pazarının tartışmasız liderliğinin yanı sıra pick-up segmentinde yükselmeye başladık. Geçen seneyi toplamda 26 bin 400 adette kapatmışken bu sene 30 binleri hedefliyorduk. 15 Temmuz’dan sonra son 10 gündür revizyonlar yapıyoruz. Temmuz ayı kampanyamızı geri çekmedik. Finansal kampanyamız ve müşteriye verdiğimiz ticari imkânlar vardı onlara devam ediyoruz. 15 Temmuz olayından sonra kendi kârlılığımızı düşünmedik, aksine müşteriye nasıl iyi imkânlar verebiliriz diye düşündük. Bunun paralelinde ilk 6 aydaki trendi temmuz, ağustos ve eylül döneminde yakalayamayacağımızı biliyoruz ama ekim, kasım ve aralık geçen senenin üzerine çıkarsa tekrar 28-30 bin bandına doğru yaklaşabiliriz. Geçen senenin yüzde 10 üzerine çıkabileceğimize inanıyoruz.”
İlk 6 ayı bu şekilde görünce Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ile birlikte yaptıkları çalışmalarda sene sonunu 950 bin bandında öngördüklerini hatırlatan Özkök, “1 milyon; nazar değmesin diye söylediğimiz bir rakam değildi ama 1 milyon olur diye düşünüyorduk. Ta ki 15 Temmuz’a kadar. 15 Temmuz’dan sonra ister istemez tüketicinin yaklaşımında, satın alma eğiliminde bir etki oldu. Çekingenlik var. Biz ilk 6 ayı da çok iyi kapattık. 15 Temmuz’dan sonra Showroom’daki müşteri trafiğimiz aşağı yukarı yüzde 40 seviyesinde azaldı. Geçen sene temmuz ayında 84 bin olarak gerçekleşmiş, bu sene temmuz ayında 55 binler seviyesinde gibi öngörüyoruz. Bu yüzde 35’lik bir gerileme demektir.” şeklinde konuştu.
ÖTV İNDİRİMİ DESTEĞİ
Nissan Türkiye Genel Müdürü Özkök, ekonomik müjdeler paketinin bir an önce devreye girmesi gerektiğini belirterek, “Çünkü tüketicide bir beklenti oluştu” dedi. Özkök, 2008-2009 döneminde dünyada global kriz varken Türkiye’nin çok yerinde adımlar atarak, ÖTV’de ciddi indirim yaparak otomotiv sektörünü hareketlendirdiğini ve diğer ülkelerdeki otomotiv pazarları her sene yüzde 20-30 seviyelerine inerken, Türkiye’nin bu kriz döneminden artıda çıktığını anlattı. Ekonomiye tekrar bu trendi kazandırabilmek açısından ve eylül ayına iyi bir motivasyonda girebilmeleri adına destek verilmesi gerektiğine dikkati çeken Özkök, “Otomotiv sektöründe iç pazara yeniden eski trendini kazandırmamız gerekir. Temmuz ve ağustos ayında geri gidersek ki şu andaki gidişat onu gösteriyor maalesef, eylül ayına moraller bozuk gireriz. Ekonomik müjdeler paketinin devreye girmesi ticari araç pazarını yüzde 10-15 büyütebilir.” değerlendirmesini yaptı.