Açık oto pazarları tarihe karışalı çok oldu. Günümüzde kullanılmış otomobil alıp satmanın en kolay ve pratik yollarının başında ilan siteleri geliyor. Kurumsal satış yapan firmalar, galeriler dışında ikinci el satışlarının büyük çoğunluğunu alım-satım siteleri gerçekleştiriyor. Her gün yüzbinlerce kişi ikinci el aracını bu sitelerde satıp, gene aynı şekilde alım yapıyor. Örneğin alanının önemli sitelerinden birinde şu anda büyük çoğunluğu ikinci el olarak satılmayı beklenen 495 bin 310 araç ilanı yer alıyor. Bu ilanlar arasında iyi hazırlanmış, açıklayıcı bilgiler veren, iletişim bilgileri eksiksiz ilanlar daha fazla satış şansı yakalarken, önemli bir bölümü de, özensiz, yanıltıcı hatta komik ilanlardan oluşuyor. İşte, satış ilanı hazırlarken, incelerken başarı şansını yükseltmek için ip uçları…
YENİ KOKUSU ÜZERİNDE
Sahibinden.com, arabam.com gibi sitelerde ikinci el satış ilanı verirken her nedense “Yeni kokusu üzerinde” diye bir açıklama yapmak çok gözde. Aracın iyi durumda olduğunu, temizliğini vurgulamak için kullanılan bu açıklama abartılmış. Öyle ki, 11 yaşında bir araç için bile “yeni kokusu üzerinde” tanımlaması kullanılınca inandırıcılıktan uzak hatta komik oluyor. Abartılı açıklamalardan ilanlarda uzak durmakta fayda var.
PERT AMA İLK KAZASI
Kaza sonrasında pert olan bir aracı satarken dikkat çeken ve genellikle kullanılan “ilk kazası” açıklaması da çok popüler. Araç pert olmuşsa ilk veya 3. 5. kazası kimsenin umurunda değil. Tüm alıcılar çoğunlukla her türlü sorgulamayı yaptıktan sonra araca talip oluyor. Ayrıca bu tür araçlardan kaçıncı kazası olursa olsun çoğu alıcı uzak durmayı tercih ediyor.
DOLANDIRICILARA DİKAT
Sanal ortam dolandırıcılara da açık ve dikkatli olunması gereken bir yer. Bazı ilanlar var ki hemen kendini belli ediyor. “Pert araçlara kasko sigortası yapılır” ilanları gibi. Sonra büyük hukuki sorunlarla karşılaşma veya dolandırılma olasılığınız çok yüksek olduğu apaçık ortada.
DOĞRU FOTOĞRAF SEÇİMi
Satacağınız araç için ilan hazırlarken fotoğraf büyük önem taşıyor. Satış siteleri çok sayıda fotoğraf yüklemeye izin veriyor bunu kullanın. Çekimlerde basit fotoğrafçılık kurallarına (ışığı arkaya almak, geri planda güzel, temiz bir fon) dikkat edin.
Araç mutlaka temiz olsun. İç mekan çekimlerinde direksiyonu asla yamuk bırakmayıp düzeltin. Ayrıca aracın iç çekimlerinde gereksiz süsleri ve eşyaları kaldırın. Elden geldiğince ayrıntıya (deri koltuk, sportif kaplamalar, jantlar…) fotoğraflarda yer verin.
SAMİMİ VE DÜRÜST OLUN
İnternette binlerce ilan arasında öne çıkmak için gerekenlerden biri de samimiyet ve dürüstlük. Sahibinden temiz araç gibi ibareler kullandığınızda, aracın durumu da uygun olsun. Elden geldiği kadar ayrıntılı, açıklayıcı ve samimi bilgiler verin. Satış nedeniniz, kullanım tarzınız veya aracın geçmişiyle ilgili bilgiler de birer samimiyet göstergesi olarak değerlendirilir.
PLAKAYI KAPATMAYIN
İnternette artık plakadan sorgulama yapmadan alış veriş yapan yok gibi. Özel bir durum yoksa açık plaka araca bir güven işaretidir. Amatörce fotoğraf üzerinde karalanmış plaka hem kuşku yaratır hem de çirkin bir görüntü verip potansiyel müşterileri uzaklaştırabilir. Aracın donanım seviyesini, özelliklerini yazarken üşenmeyin. Hukuki ve resmi bilgiler de (muayene, vergi borcu, trafik kayıtları…) önemli. İlanda açıklayıcı bilgiler varsa sorunlar bulunsun.
İLANINIZI GÜNCELLEYİN
İlanlarda güncellik de çok önemli. Arama kriterleri arasında güncellik seçeneği bulunduğu için elden geldiğince ilan güncel olmalı. Çok uzun süre yayında kalan hele fiyatı rakiplerden uygun olan araçlar için soru işaretleri doğmasına neden olur. Bu nedenle çok uzun süre aynı ilanı yayında tutmayıp güncelleyin. İlanı inceleyenlerin rahatça ulaşabilmesi için doğru ve pratik iletişim bilgisi verin. GSM, ev, iş ve elektronik posta adreslerinden mümkünse hepsini birlikte kullanın. Potansiyel müşteriler kolayca ulaşabilsin.
KİTLEYİ SINIRLAYIN
Satış için özel kriterleriniz varsa (takas, yabancıdan yabancıya, taksit, galericileri uzak tutma vs) zaman kaybını önlemek için ilanda mutlaka belirtin.