Ford Otosan, 100 milyon doların üzerinde bir yatırımla Eskişehir İnönü Fabrikası’nda Ecotorq’un 3. Nesil Euro 6 normlarına uygun motorunu banttan indirdi. Yüzde yüz Türk mühendisleri tarafından geliştirilen Ecotorq, Türkiye’de sıfırdan geliştirilen ilk kamyon motoru olma özelliği taşıyor. Üretilen motorun Ford Trucks kamyon ve çekicilerle birlikte dünyanın birçok ülkesine de ihraç edilmesi hedefleniyor.
Yeni Nesil Ecotorq motor ailesinin seri üretime başlangıç töreni, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık ve Ford Otosan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Y. Koç katıldı.
TÜRKİYE’DE BİR İLK
Ali Koç, ocak ayında vefat eden Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç’u anarak başladığı konuşmasında, Türk otomotiv sanayiinin göserdiği gelişim ve Ford Otosan’ın başarısına dikkat çekti. “Türkiye’de geliştirilen ve üretilen ilk kamyon motorunu dünyaya sunmanın heyecanını yaşıyoruz” diyen Ali Koç şunları söyledi “İnönü fabrikasında ürettiğimiz yeni nesil Ecotorq motorun fikri ve sınai haklarının yüzde yüzüne sahip olan şirketimiz; bu ürünü geliştirme, yenileme, yurtdışına pazarlama ya da teknoloji olarak satma hakkına sahiptir. Ford Otosan, Ecotorq ile dünya vizesi almış oluyor. En önemlisi de ülkemiz, otomotiv sektöründe teknoloji ve Ar-Ge gücünü bir kez daha kanıtlıyor. Eskişehir İnönü fabrikamızda ürettiğimiz yeni nesil motorumuz ile tüm dünyanın yükünü taşımaya talibiz.”
TÜRKİYE’YE GÜVENİYORUZ
Koç Topluluğu olarak teknoloji ve inovasyona öncülük ederek; yenilikçi, çevreye duyarlı ve enerji verimliliği yüksek ürün ve hizmetlere odaklanmanın en önemli hedefleri olduğunu vurgulayan Ali Y. Koç, sözlerine şöyle devam etti: “2007-2014 yılları arasında yaptığımız Ar-Ge harcamaları toplam 4.6 milyar liraya ulaştı. Buna ilave olarak, sadece geçen yıl yaptığımız Ar-Ge harcaması da 1,3 milyar lirayı buldu. Bu da ülkemizin geleceğine olan güvenimizin en somut göstergesidir. TUİK verilerine göre, Türkiye’de özel sektör Ar-Ge harcamalarının yüzde 13’ü Topluluğumuz tarafından yapılmaktadır. Ayrıca, Topluluğumuza ait 15 Ar-Ge merkezinde, 4.300 mühendisimiz görev yapıyor. Ar-Ge merkezlerimizin, sektörlerindeki en başarılı Ar-Ge merkezleri olarak ödüller alması da bizleri ayrıca sevindiriyor.”
YATIRIM 100 MİLYON DOLARI AŞTI
Ford Otosan Genel Müdürü Yenigün, konuşmasında, Ecotorq için yapılan yatırımlarla ilgili bilgi de verdi: “Ford Otosan olarak Ecotorq için, geliştirme, imalat, prototip gibi süreçlere 100 milyon doları aşan bir yatırım yaptık. Bizimle birlikte yan sanayilerimiz de Ecotorq projesi için 4 milyon Euro yatırım yaptı. Toplam 7 milyon Euro yatırımla hayata geçirdiğimiz Euro 6 egzoz gazı arındırma sistemi, sürdürülebilirlik açısından, Ecotorq projesinin en önemli sonuçlarından biri oldu. Motor projemiz kapsamında üniversitelerle birlikte yapılan Ar-Ge çalışmaları için toplam 1,7 milyon lira, yüksek teknolojili KOBİ Ar-Ge iş birlikleri için de, 4 milyon lira harcandı” dedi.
TOFAŞ EGEA BİZİM YERLİ OTOMOBİLİMİZ
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikrı Işık, 14 önemli eylemden oluşan Otomotiv Strateji Belgesi’ni son aşamaya geldiklerini belirterek, önümüzdeki günlerde, bu belgeyi Resmi Gazete’de yayımlanması için Başbakanlığa göndereceklerini ifade etti. Otomotiv sektöründe Ar-Ge çalışmalarının büyük önem taşıdığına vurgu yapan Işık “Bursa’da kuracağımız otomotiv test merkezi için 54 milyon TL harcama yaparak kamulaştırmayı tamamladık. Fren test pistinin proje ihalesini sonuçlandırdık, yıl içinde yapım ihalesine de çıkacağız.
Ülkemizde kurulu 254 Ar-Ge merkezinin 56’sı yan sanayi ve 15’i de ana sanayi olmak üzere 71 tanesi otomotiv sektöründe faaliyet gösteriyor” diye konuştu. Ar-Ge Reform Paketi’yle ilgili ikincil mevzuat çalışmalarının tamamlanmak üzere olduğunu belirten Işık, “Öte yandan çok kapsamlı bir Üretim Reform Paketi üzerinde de çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Bu yıl ayrıca ilk etabını faaliyete geçireceğimiz her sektöre hitap edecek Bilişim Vadisi’nde yer tahsislerine başladık” dedi. Fikri Işık ayrıca “Tofaş mühendisleri tarafından geliştirilip üretilen Egea bizim için yerli otomobildir. Fikri Mülkiyet hakları bize ait olan aracı tüm dünyaya satıyoruz” dedi.
FORD VE TOFAŞ ARASINDA DUVAR VAR
Ali Koç konuşmasında ocak ayında vefat eden ağabeyi Mustafa Koç’u anarak şunları söyledi: Burada Ford olarak bulunuyorum ama aile şirketimiz Tofaş var. Orada da Ağabeyim Mustafa Koç Yönetim Kurulu başkanıydı. Kendisine Koç Topluluğu ve otomotiv sektöründeki vizyon ve katkılarından dolayı teşekkürlerimi sunmak isterim. Bizim aramızda duvar vardır. Ford tofaş tarafını bilmez Tofaş Ford tarafını bilmez. Ancak onun oradaki vizyonu gerçekleştirdikleri, otomotiv sektöründeki katkıları ve inovasyona olan inancı ve çalışmaları bize her zaman ışık tutacak” diye konuştu.