Fiat Egea ailesiyle birlikte üretim, iç pazar ve ihracatta rekor kıran Tofaş, 50 milyon euro yeni yatırımla fabrikanın kapasitesini genişletiyor. 48 sn’de 1 otomobil üreten fabrikanın kapasitesi yeni yatırımla 400 binden 450 bine yükselip, istihdam 10.500’e ulaşacak.
Temelleri 1969 yılında atılıp, ilk modeli 124’ü 1971 yılında bantlardan indiren Tofaş Bursa Fabrikası, ülkemizin en eski otomotiv tesislerinden. Üretime başladığında yılda 40 bin adetlik kapasiteye sahip fabrika, günümüzde bu üretimi sadece bir ay içinde gerçekleştirir hale geldi. Sürekli yeni model yatırımları ve üretim bantlarıyla kapasite yükselten fabrika, artık fiziki limitlerini bile aşmış durumda. Bursa organize sanayi bölgesinde yatay olarak genişleme imkanı olmayan fabrika, Egea ile birlikte kapasitesini fazlasıyla doldurup, yeni üretim bantları ve teknolojilerle dünya pazarlarına araç yetiştirmeye çalışıyor.
50 MİLYON EURO YATIRIMLA KAPASİTE 450 BİNE ÇIKIYOR
Tofaş’ın hikayesinin artık Türkiye’nin başarı öyküsüne dönüştüğünü vurgulayan Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “Fabrikada üretim için her türlü imkanı zorluyoruz. Fiziki olarak genişleme olanağımız olmadığından akılcı ve teknolojik geliştirmelere yöneldik. Fabrikada 50 milyon euro yatırımla yeni bir gövde hattını yılbaşından itibaren devreye alıyoruz. Bu sayede Egea ailesinin üretim kapasitesi 190 binden yıllık 250 bin adede yükselecek” açıklaması yaptı.
48 SN’DE 1 OTOMOBİL
Yeni yatırımla birlikte 500 kişilik bir istihdam artışı olacağını kaydeden Eroldu, toplam çalışan sayısının 10.500’e yükseleceğinin altını çizdi. Boyahanede Türk mühendisleri tarafından geliştirilip, dünyada ilk olarak kullanılan yeni teknolojiler sayesinde üretimde sınırları zorladıklarını belirten Erdoldu, “Fabrikanın kapasitesi yıllık 460 bin adede doğru koşuyor. Sürekli rekorlarımızı kırıyoruz. Günde 1500, 48 saniyede bir otomobil üretiyoruz” dedi.
Türkiye’deki toplam üretime bakacak olursak 2015-2016 arasına bakarsak Tofaş’ın üretiminde yüzde 34’lük bir artış söz konusu. Türkiye otomotiv sanayinin genelindeyse yüzde 6’lık bir artış var. Bu anlamda Tofaş, hem üretim hem ihracatta tüm sektörü ileri taşıyor. Bu da bizim için çok değerli bir durum. Aynı şekilde otomotivin toplam ihracatı yüzde 12.7 büyürken, Tofaş olarak yüzde 54.5 ihracat büyümesi yakaladık. 9 ayda ihracatımız geçen yıla oranla 1.6 milyar dolardan, 2.3 milyar dolara yükseldi. Bu da ihracat ciromuzu dolar cinsinden yüzde 44 büyüttüğümüzü gösteriyor” diye konuştu.
SATIŞLARIN YÜZDE 91’İ YERLİ ÜRETİM
Eroldu, “Tofaş olarak önemli bir başarımızda, Türkiye pazarında yerli üretimden en yüksek oranda satış yapan firma olmamız . Fiat markası olarak iç pazarda sattığımız araçların %91’i Türkiye de ürettiğimiz araçlardır. Tofaş toplamı olarak değerlendirdiğimizde yani, Alfa Romeo, Jeep, Ferrari ve Maserati’yi de dahil ettiğimizde ise bu oran %89 oluyor. Yani Türkiye pazarında sattığımız araçların neredeyse %90’ınını bizim kendi ürettiğimiz araçlar oluşturuyor. Rakiplerimize baktığımızda ise sektörde bize en yakın oran %67’dir. Bu oran Türkiye genelinde ise %31’dir. Yani Türkiye’de pazarın %70’e yakınını ithal araçların satışı oluşturmaktadır. Yerli araç satışı açısından, cari açığa yapılan katkı açısından ülkede yarattığımız değer, üstlendiğimiz misyon görüldüğü üzere çok farklı. İhracat faaliyetlerimizle ilk 9 ayda 680 milyon dolar ihracat fazlası sağladık. Yaklaşık olarak bu rakam tüm otomotiv sektörünün yarattığının yarısına denk geliyor. Bu yıl ihracattaki adetsel artışımız aynı zamanda Türkiye otomotiv sanayinin ihracat fazlasına da destek sağlıyor. Sene sonuna kadar sektörün yarattığı ihracat fazlasının yarısının da üzerinde değere çıkacağımızı tahmin ediyorum” açıklaması yaptı.
OSD’nin yayınlandığı yıllık otomotiv rakamlarını alt alta koyduğumuz zaman, Türkiye’de otomotiv sektöründe son 10 yılda 10 milyar dolarlık yatırım yapıldı. Bunun 3 milyar doları Tofaş’ın yaptığı yatırımdır. Bir başka deyişle, son 10 yılda yatırımın yaklaşık %31’ini biz yapmışız. Tüm bu değerler, Türkiye’de otomotiv sektörünün ne kadar yüksek yatırım yaptığının da önemli bir göstergesidir. Her ay pek çok alanda kendi rekorlarımızı kırarak ilerlediğimiz bir dönemdeyiz. Şu anda 9’uncu ay sonu itibariyle 9.5 milyar TL’lik bir ciroya ulaştık. Bu neredeyse bizim geçtiğimiz senelerde bir tam yılda yaptığımız ciroya denk düşüyor. Bu sene Tofaş olarak bizim pek çok kutlama yapmaya değer başarımız var. Üst üste iki defa Türkiye’nin otomotivde en başarılı Ar-Ge’si seçilmemiz bizi ayrıca gururlandırıyor. Başarı sadece adetlerden, üretim ve ihracat artışından ibaret değil. Fiat Egea gibi projeler bizim yeteneklerimizi de arttırmamıza etki ediyor. Şirketi topyekün ileriye taşımaya çalışıyoruz.
10 YILDA 10 MİLYAR DOLAR
Son 10 yılda sektörün toplam 10 milyar dolarlık yatırım yaptığının altını çizen Eroldu, bunun 3 milyar dolar gibi önemli bir kısmının Tofaş tarafından gerçekleştirildiğini belirtti. Eroldu, “Sadece üretim ve cirosal başarılar dışında mühendislik ve ürün geliştirmede de büyük aşama kaydettiklerini belirtip, “Son 2 yıldır en başarılı Ar-Ge ödülünü fabrikamız alıyor” diye konuştu.
SW PAZARI KATLAYACAK
Fiat Egea’nın dizel otomatik ailesinin devreye girmesiyle daha da fazla talep aldıklarını vurgulayan Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç, “Ekim sonu itibarıyla 76 bin adetlik satışa ulaştık. Bu toplam satışta binek ve ticari araç oranımız yarı yarıya seyrediyor. Normal şartlar altında geçen senenin bir miktar üzerinde bir pazar çıkmasını bekliyoruz. Toplam kompakt SW pazarı yıllık 1500 adet civarında büyüklüğe sahiptir, biz de bu pazarı Fiat Egea SW ile ikiye katlamayı hedefliyoruz” diye konuştu.
ÖTV REKABETİ TIRPANLAMAMALI
Eroldu, “Gündemde olan ÖTV değişikliği, Türkiye otomotiv sanayii açısından önemli bir konu. Vergi uygulamaları, ihtiyaçlara göre değişiklik gösterebilir. Bizim için önemli olan sadece Tofaş’ın değil Türkiye otomotiv sanayinin rekabetçiliğini sürdürülebilmesidir. Sanayici bir şirketin CEO’su olarak söylemeliyim ki, biz ve tüm Türk Otomotiv sanayii taşın altına ciddi biçimde elini koymuş durumdadır.
Yatırım rakamlarını az önce de söyledim. Otomotiv sektörü ihracatın lokomotifi, otomotiv ve yan sanayici ihracatımız hem lider hem de sürekli bir artış trendi yakalamış durumda. Yapılacak yeni düzenlemede Otomotiv sanayimizin rekabetçiliğine bir zarar gelmemesi, gerek otomobilde gerekse hafif ticari araçlarda olumsuz etki olmaması bizim için önemli. Türkiye’deki araç üretim projelerinin her zaman bir Türkiye bacağı olması gerekir. Yeni yatırım karar süreçlerinde iç pazarın büyüklüğü her zaman önemli bir kriter olmuştur. Bu açıdan sanayimizin ürünlerinde rekabet kaybına yol açacak uygulamaların olası etkileri iyi değerlendirilmelidir. Biz Tofaş olarak ülkemize yatırım yapmaya devam ediyoruz. Ülkemizin içinden geçtiği zorlu dönemde en kritik husus, üretimin ve ihracatın artması, yeni istihdam yaratılmasıdır. Diğer taraftan piyasalarda belirsizliğin oluşmaması açısından uygulamaların hızla netleştirilmesi en doğrusu olacaktır” açıklaması yaptı.