Otomobillerimizin kapısını açıp motorunu çalıştıran anahtarlar, son 10 yılda önemli bir devrim geçirmeye başladı. Her geçen gün yeni fonksiyonlar eklenen araç anahtarları artık neredeyse birer bilgisayar gibi çalışıp, araç hakkında kilometresinden konumuma, yağ seviyesinden bakım zamanına kadar birçok fonksiyonu üstleniyor.
Akıllı telefonlarla birlikte çalışan anahtarlar bu alanda yeni bir devrimin yaklaştığının sinyallerini veriyor. Continental AG, araçların kilidini ve motorunu çalıştırmak için geliştirdiği yeni sistemini satışa sunmaya başladı. Akıllı telefonlar üzerinden çalışan uygulamayla birçok sistemi kontrol etmek de mümkün oluyor. Filo kiralama şirketleri, kiralık araba servisleri gibi kullanıcıların büyük ilgi gösterdiği sistemin kısa sürede yaygınlaşması bekleniyor. Şirket yöneticileri sanal anahtarları önümüzdeki dönemde daha yoğun kullanacağımızı öngörüyor.
SANAL ORTAMDA KOLAYLIK
Örneğin bir araç kiralama şirketi, online olarak kiralama yapan bir müşteriye aracının anahtarını akıllı telefondaki bir uygulamayı kullanarak gönderecek. Kullanım süresi bitip, araç teslim edildiğinde sanal anahtarın da fonksiyonu sonlandırılıp yeni bir müşteri için tekrar oluşturulabilecek.
Elektrikli marş motoru kullanılmaya başlanınca otomobil anahtarları da devreye girdi. 1911 yılında Cadillac ilk kez anahtarı kullanan markalardan biri oldu.
Otomobil anahtarlarında marka logosu kullanımı 1949’da Chrysler ile başladı.
Klasik ev anahtarlarından ayırmak için plastik kaplamaya marka logosu yerleştirmek çok tuttu ve tüm markalar tarafından takip edilmeye başlandı. Bu anahtarları daha sonra sustalı şekilde katlanabilen modeller izledi.
İLK ANAHTARSIZ 1980 MODEL FORD
1980’li yıllarda Ford anahtarı kaldıracak devrim gibi bir uygulama başlattı. Aracın sürücü kapısına yerleştirdiği tuş takımı sayesinde giriş şifreli olarak yapılabiliyordu. Ancak bu uygulama birkaç marka tarafından kullanılsa da çok tutulmayıp yerini klasik anahtarlara bıraktı.
START DÜĞMELİ ANAHTARLIK
Aracın içine cepte taşınan bir anahtarlık ile girildikten sonra motoru bir buton yardımıyla çalıştırma fikrini önce Mercedes 1990’larda kullanmaya başladı. Ancak fiziksel olarak anahtarın sürücü tarafından taşınması, araç ile sistemin etkileşime girmesi gerekiyordu. Renault da bu tip kartlı anahtarlı günümüzde de neredeyse tüm modellerinde kullanmayı tercih eden firmalar olarak öne çıkıyor. Sürücünün cebinde taşıdığı anahtarlık araca yaklaşılınca kapıların açmasını sağlıyor ardından da motor bir start düğmesine basılarak çalıştırılıyor.
ANAHTARLIK DEĞİL TEKNOLOJİ ÜSSÜ
Günümüzün modern otomobillerinde kullanılan anahtarlıklarsa artık tam bir teknoloji üssü özellikleri sergiliyor. 2015’te’BMW i8 ile başlayan uygulama şu anda 7 Serisi’nde de kullanılıyor. Aracın tüm bilgilerine uzaktan erişimi sağlayan anahtarlık, istenilirse aracın otomatik olarak park etmesinde bile kullanılabiliyor. Benzer sistemler Volvo, Mercedes gibi üreticilerde de yer alıyor. Aynı şekilde Volvo’nun XC90 modelinde başlattığı akıllı telefon ve saatler kullanılarak aracın birçok fonksiyonuna ulaşmak mümkün oluyor. Gelecekte bu tip sistemlerin daha da gelişerek kullanılması bekleniyor.